Pilates

Pilates - styrke og stabilitet!


Pilates (eller Pilatesmetoden etter Josef Pilates) er en form for fysisk trening med stabilitet og kroppskontroll som mål. Pilates er en form for styrketrening, men det handler ikke om å "pumpe" opp musklene for at de skal bli så store som mulig. Fokus er statisk styrke, ikke dynamisk styrke, og at den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Josef Pilates utviklet metoden tidlig på 1900-tallet. Han kalte selv treningsformen for Contrology, fordi han mente at utøverne bruker tankekraft for å kontrollere musklene.

Pilates utføres med rolige og skånsomme, men effektive øvelser. Øvelsene gjøres på en bestemt måte, ingenting overlates til tilfeldighetene. Under trening er utøveren hele tiden i bevegelse og stopper ikke opp i statiske posisjoner. Alt skjer i takt med rolig innpust og utpust. Josef Pilates sa: "En øvelse utført korrekt, er verd timer med feiltrening".

Josef Pilates sa:

Etter 10 ganger vil du kunne føle forskjell.
Etter 20 ganger vil du kunne se forskjell.
Etter 30 ganger vil du ha en helt ny kropp.

PIlatesinstruktørene på Kraftverket har fokus på rett teknikk og god effekt.
Instruktør er Gerny Harouny.
Pilates - ulike øvelser
Pilates

Velkommen til trening hos oss.


Dette må du som kunde opprettholde for å få trene, ifølge veilederen fra myndighetene:

1. Du har kun adgang til senteret hvis du er helt symptomfri
2. Du må gjennomføre håndvask når du kommer og når du går
3. Alle MÅ registrere kortet sitt i inngangsdøren og på gruppetimer hvis du skal delta på en time. Vi oppbevare lister over hvem som har trent i 14 dager.
4. Du pålegges å rengjøre alt utstyret du bruker. Desinfeksjonsutstyr står plassert rundt i hele senteret.
5. Du MÅ ha håndkle med deg når du trener og bruke dette i alle apparat. Ingen håndkle- ingen trening. (Du skal ikke ha med egen matte)
6.. Hold anbefalt avstand i samsvar med retningslinjene fra mydighetene- 1 meter på lav intensitetstrening og 2 meter ved høy intensitetstrening
7.  Ingen klemming eller håndhilsing 
8. Barne-rommet er stengt pga Covid19.

 

Trygg trening for deg!

 

For å sørge for at det er trygt for deg å trene på Kraftverket har vi laget gode rutiner for å sikre dette.

  • Daglig vask av kontakt punkter, eller oftere etter behov og pågang. 
  • Vask av hele senteret 3 ganger pr uke
  • Hyppig kontroll for å se at alle ivaretar smitteverntiltak
  • Oppmerking i sal for å markere avstand
  • Begrensninger på antall som kan delta på gruppetimer
  • Ekstra tid mellom gruppetimene for å kunne gjennomføre god vask av utstyr, og for å unngå trengsel
  • God bruk av informasjonsplakater i hele senteret

Har du spørsmål eller kommentarar ta gjerne kontakt med Kjersti eller Laila. 
Bli medlem »